Pavilionul României la Expoziția de Arhitectură de la Veneția 2016 - corespondență specială

Corespondență specială de la delegația UAR la deschiderea pentru presă a Bienalei de Arhitectură de la Veneția.

Delegația UAR este formată din prof. dr. arh. Nicolae Lascu, vicepreședinte UAR Cultură, și arh. Monica Lotreanu, Redactor Șef Revista Arhitectura.

Vă reamintim că Uniunea Arhitecților din România împreună cu Ministerul Culturii, Ministerul Afacerilor Externe și Institutul Cultural Român, au organizat un concurs național pentru selectarea proiectului care va reprezenta România la cea de-a 15-a ediție a Expoziției Internaționale de Arhitectură - la Biennale di Venezia.

Proiectul selectat de juriu este „Selfie Automaton" (Autori: Tiberiu Bucșa, Gál Orsolya, Stathis Markopoulos, Adrian  Arama, Oana Matei și Andrei Durloi).

Expoziția Internatională de Arhitectură - La Biennale di Venezia, se desfășoară între 28 mai și 27 noiembrie 2016.

„Machine of desire” 2016 - text Monica Lotreanu

Corespondența de la a 15-a Bienală Internațională de Arhitectură de la Veneția

Presa internațională – 2900 de jurnaliști acreditați!!! – a fost răsfățată pe durata unei vernice della biennale de două zile. Răsfățul a fost spectacolul oferit în premieră pentru ochii curioși, mintea iscoditoare și „dispozițiile” noastre critice.

Primul act:

Conferința de presă a fost organizată în sala Teatro Piccolo Arsenale, plină „ochi” de jurnaliști cu broșuri, laptopuri și blițuri, în 26 mai, ora 11.00. La masa vorbitorilor s-au așezat doar cei doi protagoniști ai bienalei: Paolo Baratta, președintele Bienalei de la Veneția, și mult așteptatul (în a se dezvălui) arhitect Alejandro Aravena, primul comisar al bienalei de arhitectură provenind din America latină. La microfon a fost invitată și Rebecca Irvin,care a vorbit din partea sponsorului exclusiv al bienalei, ROLEX.

În astfel de conferințe ne așteptăm la o bună doză de platitudini, parțial conținute în fraze frumoase, tipărite în comunicate de presă. Așa că, pentru cititorii noștri exigenți, voi sintetiza spuse care, presupun, vor crea niște linii de vizibilitate și înțelegere a expozițiilor cuprinse în bienală.

Baratta a denumit bienala o „machine of desire” anticipând probabil așteptările vizitatorilor și profesioniștilor față de tema cu implicații socio-politice „Reporting from the front”. Dincolo de metafora deleuze-guattariană aproape evidentă, Baratta a schimbat apoi sensul discuției precizând ambițiile expoziției: e nevoie de o arhitectură a minții deschise (open mind architecture). „Bienala din acest an vorbește limba urgenței și speranței.” 

Președintele a subliniat pentru presă trei expoziții speciale organizate cu partenerii bienalei:

Reporting from Marghera and other Waterfronts, curatoriată de dr. urb. Stefano Recalcati, un subiect cu implicații în economia și în egală măsură prezervarea Veneției, Report from the Cities: Conflict of an urban age, un proiect important în anticiparea conferinței ONU din acest an, în Quito, Habitat III, și A World of Fragile Parts, un pavilion de arte aplicate la Sale d’Armi din Arsenale organizat împreună cu Victoria and Albert Museum din Londra. 

Alejandro Aravena și-a proiectat la lansarea programului său curatorial pentru această Bienală internațională de arhitectură un demers al arhitectului activist, interpretat destul de convențional de public ca fiind unul de sorginte stângistă. La conferința de presă a afirmat însă destul de limpede că nu a dorit ca expozițiile să caricaturizeze tema Reporting from the front prin etalarea accentuată a precarității resurselor, a neputinței și dezarmării arhitecților, a sărăciei unor comunități... Expoziția generală va fi despre mijloace inteligente ale arhitecților practicieni, în dialog cu decidenții și beneficiarii finali ai arhitecturii și proiectelor urbane. A dorit să arate că, cu cât sunt resursele mai precare, intervențiile mai locale și mai mici și constrângerile mai mari, cu atât e reclamată nevoia de calitate a arhitecturii , de idei și instrumente inteligente și adaptate ale profesioniștilor.

Răspunzând la o întrebare din public, Aravena a punctat ferm că bienala trebuie dovedească gândirea și căutările arhitecților care trebuie să dea un sens nou analizei resurselor și mijloacelor de intervenție în orașe. A atacat arhitectura birourilor corporatiste care masifică și uniformizează producția de arhitectură abdicând de la un mod de a lucra aplicat, profund, ingenios cu geografia și oamenii locului.

Să fi fost oare astfel perceput atelierul lui Tadao Ando în expunerea de la Expoziția Reporting from the front Arsenale a proiectului de restaurare și modernizare complexului monumental Punto della Dogana (vechea vamă a Veneției), aflat vizavi de San Marco, peste canal, lângă Santa Maria della Salute, un loc emblematic al imagisticii venețiene? Imediat după deschiderea expoziției, cineva a lipit un manifest A4: „Venezia NON e in vendita. NO agli obelischi di Tadao Ando a Punta della Dogana!”. Poate că Veneția reactivă, Veneția în căutare de soluții arhitecturale noi e un subiect foarte proaspăt al Bienalei de Arhitectură din acest an!

foto: arh. Nicolae Lascu

Reproducem mai jos, comunicatul primit de la Institutul Cultural Român din Veneția

Spre informare: Ambasadei României în Republica Italiană

Începând cu data de 28 mai 2016 a fost deschisă publicului expoziția Bienalei de Arhitectură de la Veneția ediàia 2016, la care România participă cu proiectul semnat de Tiberiu Bucșa, Gál Orsolya, Stathis Markopoulos, Adrian  Aramă,  Oana Matei și Andrei Durloi. 

Expoziția  constă în 7 automate mecanice, formate din 42 de marionete – 38 umane și 5 animale fantastice. Trei automate vor fi plasate în Pavilionul României din Gardini della Biennale, trei în Noua Galerie a IRCCU Veneția, iar un teatru mobil va promova expoziția în spațiul public.

Ediția din 2016 a Bienalei de Arhitectură de la Veneția are loc în perioada 28 mai–27 noiembrie, zilele de previzionare fiind 26–27 mai 2016. 

În data de 26 mai a. c. a avut loc vizita președintelui ICR, domnul Radu Boroianu, care a vizitat atât spațiul Noii Galerii a IRCCU Veneția, precum și cel al Pavilionului României din Giardini di Castello.

Vineri, 27 mai 2016, începând cu orele 16,30, la Pavilionul României din „Giardini della Biennale” a avut loc inaugurarea proiectelor care reprezintă România la cea de-a 15-a ediție a Bienalei de Arhitectură de la Veneția. 

La vernisaj, Stathis Markopoulos, unul din autorii proiectului, a pus în scenă un scurt spectacol de marionete, urmat de discursurile inaugurale ținute de doamna Arh. Atilla Kim (comisarul ediției din acest an a Bienalei de la Veneția), Corina Șuteu (ministru al Culturii), Prof. univ. dr. arh. Nicolae Lascu (vicepreședinte UAR) și Prof. univ. dr. Rudolf Dinu (directorul IRCCU Veneția). La vernisaj au fost prezente peste 250 de persoane, din diverse categorii sociale (arhitecți, reprezentanți de presă, studenți, artiști și public larg), care au apreciat expoziția României din acest an. 

Ediția din acest an a participării României la Bienala de Arhitectură a înregistrat ecouri pozitive în presa românească și internațională, expoziția românească fiind clasificată de autorii articolului din Corriere del Veneto pe locul 4 între cele mai bune pavilioane (http://corrieredelveneto.corriere.it/veneto/notizie/cultura_e_tempolibero/2016/26-maggio-2016/architettura-ecco-meglio-240478135087.shtml).

Cu titlu exemplificativ, vă transmitem mai jos câteva linkuri către alte articole de presă dedicate participării României la Bienala de Arhitectură din acest an:

  1. http://urbanpost.it/biennale-architettura-2016-aravena-contro-la-mediocrita
  2. http://www.archdaily.com/787591/exploring-a-less-idyllic-selfie-the-romanian-pavilion-at-the-2016-venice-biennale
  3. http://www.follownews.com/exploring-a-less-idyllic-selfie-the-romanian-pavilion-at-the-2016-venice-biennale-1ayzq
  4. http://www.mediafax.ro/cultura-media/pavilionul-romaniei-la-bienala-de-arhitectura-de-la-venetia-2016-selfie-automaton-15384292
  5. http://architectnews.tumblr.com/post/144757687584/exploring-a-less-idyllic-selfie-the-romanian
  6. http://www.hotnews.ro/stiri-cultura-21031295-pavilionul-romaniei-bienala-arhitectura-venetia-2016-selfie-automaton.htm
  7. http://qmagazine.ro/pavilionul-romaniei-la-bienala-de-arhitectura-de-la-venetia-2016-selfie-automaton_274661.html
  8. https://positivenewsromania.com/2016/05/29/romanian-artists-show-off-automated-creations-at-international-architecture-exhibition-in-venice/
  9. http://www.ziarulmetropolis.ro/romania-la-bienala-de-arhitectura-de-la-venetia/
  10. http://www.arte.it/calendario-arte/venezia/mostra-selfie-automaton-28273

http://adevarul.ro/cultura/arte/marionete-automatizate-vor-reprezenta-romania-bienala-arhitectura-venetia-1_5747101e5ab6550cb853ac65/index.html

Director Rudolf Dinu

Red. Cristian Alexandru Damian (responsabil al României la Bienala de Arhitectură 2016, ref. pr. rel.)

 © Biennale di Venezia

Alejandro Aravena

Paolo Baratta

Introductory Arsenale

No Tadao Ando obeliscs in Venice

Sketches Punta della Dogana - Tadao Ando

Statement of topics RFF Arsenale

Revista ARHITECTURA

http://arhitectura-1906.ro/

Revista „Arhitectura” fost fondată în anul 1906 de Societatea Arhitecților Români, fiind una din cele mai vechi reviste de specialitate cu apariție continuă din Europa.

BIUAR

BIUAR este Buletinul informativ al Uniunii Arhitecților din România, cu apariție trimestrială. Buletinul informeaza membrii cu privire la evenimentele organizației, centrale și filiale teritoriale, și la cele mai importante hotarâri luate de forurile de conducere.

Bienala Națională de Arhitectură

https://www.uar-bna.ro/

Bienala Națională de Arhitectură este cel mai important eveniment profesional al „breslei” arhitecților și se organizează neîntrerupt din 1994. BNA are un concept specific fiecărei ediții, aprobat de senatul UAR.

Centrul de Cultură Arhitecturală

Centrul de Cultură Arhitecturală al UAR este sediul UAR, spațiu expozițional, sediu al bibliotecii, al arhivei UAR și al revistei ARHITECTURA. Clădirea a fost recent înscrisă în lista monumentelor istorice. Centrul de Cultură Arhitecturală este principalul spațiu în care se desfășoară evenimentele UAR.

Proiecte Culturale

Finanțarea proiectelor cu caracter cultural și social ce au ca scop susținerea obiectivelor incluse în statutul și strategia cultural-socială a UAR.

UAR Concursuri

Concursuri organizate de către UAR ce urmăresc găsirea celor mai bune soluții pentru un anume loc și/sau pentru un program de arhitectură, spații publice, orașe sau așezări rurale, amenajări, design grafic etc