Publicat: 21 decembrie 2016

CONFERINTA DE PRESA: Anuntarea parteneriatului dintre Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice si Uniunea Arhitectilor din Romania si lansare de carte

CONFERINTA DE PRESA

Locatie:                                  

Sediul Uniunii Arhitectilor din Romania Str. Jean Louis Calderon nr. 48, sector 2

Subiect:                

Participanti:      

Ileana Tureanu - Presedintele Uniunii Arhitectilor din Romania

Mircea Dumitru - Ministrul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice

Gheorghe Patrascu - Secretar de Stat  Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice

Marian Moiceanu - Rectorul Universitatii de Arhitectura si Urbanism Ion Mincu

Augustin Ioan - Directorul Scolii Doctorale a Universitatii de Arhitectura si Urbanism Ion Mincu

Ionut Stanimir - Director Banca Comerciala Romana (neconfirmat)


Este de domeniul evidenței, că școlile românești oferă astăzi un mediu construit mult rămas în urma procesului pedagogic găzduit. După 1989 s-au construit foarte puține școli, și acestea nu întotdeauna adaptate tendințelor internaționale de evoluție a educației școlare și în cadrul unor programe supuse unor indicatori de costuri nefundamentați, unor proceduri de achiziție/construire deficitare, care în puține cazuri au permis atingerea unor parametri de sustenabilitate.

Cadrul construit în care se formează elevul are o influență poate mai puțin evidentă, dar demonstrată clar științific asupra personalității viitorului adult. Le cerem elevilor performanțe, dar facem prea puțin pentru a le oferi un spațiu care să le stimuleze pasiunea, creativitatea, forța de concentrare, să le inducă în mod firesc conceptul de sustenabilitate atât de des și uneori excesiv vehiculat în ultimii ani, încât ne conduce cu gândul la celebra replica a lui Arghezi „una spunem și alta fumăm”. Dacă oferim elevului spații închise, cu un design în cel mai bun caz minimalist, sărac, cu finisaje ieftine și, mai ales, puțin durabile, curți betonate, care va fi efectul asupra formării sale? Educația în spiritul principiilor dezvoltării durabile ar trebui să se desfășoare în locații care stimulează socializarea, respectul pentru calitate și frumos, respectul pentru natură.

Proiectarea unităților de învățământ pre-universitar se face în Româ nia în baza unor standarde și norme stabilite în urmă cu douăzeci de ani, care nu au fost în general armonizate cu prevederile altor domenii conexe.

In acest context, inițiativa dezbaterii care face obiectul lucrării care se lanseaza astazi este nu numai oportună, dar mai ales necesară. Desigur, inițiativa aceasta nu trebuie oprită, în buna tradiție românească, la stadiul de constatare mioritică, ci continuată, în prima fază, în cel puțin două direcții: întocmirea unui ghid de proiectare sustenabilă pentru școlile viitorului și inducerea concluziilor colocviului „Tendinte contemporane in arhitectură pentru educația preuniversitară” în studiul în curs de elaborare în cadrul Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice „Cadru Strategic pentru structura educațională și sprijin în planificarea strategică în educație și formării profesionale (INFRAED).

In acelasi context se incearca initierea unui proiect pilot de modernizare a infrastructurii educationale preuniversitare din mediul rural din Romania. Proiectul vizeaza asigurarea proiectarii si consultantei complete pentru 15 unitati de invatamant din mediul rural, selectate din aproximativ 100 de propuneri (cu o cazuistica foart diversa) din partea Inspectoratelor Scolare Judetene, in vederea obtinerii autorizatiilor de functionare sanitare si de siguranta la incendiu. Concluziile proiectului pilot ar urma sa fie baza initierii unui proces de modernizare a infrastructurii educationale rurale din Romania.

Trebuie promovate pentru infrastructura educatională pre-universitară politici publice care să permită într-un viitor palpabil să putem avea în România cât mai multe școli care să ofere un cadru construit adecvat procesului pedagogic și, mai ales, condiții decente, igienice și sigure în toate spațiile destinate învățământului.


Sumarul volumului „Tendințe contemporane în arhitectură pentru educația preuniversitară”

Cuvânt înainte – Arh. Gheorghe Pătrașcu / 7

Inițiativa Școli Sigure – Arh. Horia Bejan / 9

Școala primară Questfield – Arh. Adrian Cristescu / 17

Bibliotecă pentru o școală primară într-o zonă rurală din Tanzania – Arh. Patricia Erimescu / 19

Școala în Re-creație – Arh. Codruța Iana / 27

Exemple de bune practici în lume în ceea ce privește construirea spațiilor destinate învățământului preuniversitar – Arh. Loana Vultur / 51

Spațiul școlii – motivație pentru educație: către o regândire a arhitecturii școlii în România – Arh. Oana Mihăescu / 63

Concluzii pentru elaborarea unui ghid de bune practici în arhitectura pentru învățământul preuniversitar / 89

Repere de școli noi pe plan internațional care ilustrează anumite principii enunțate în cadrul ghidului / 167

Repere bibliografice / 193

Repere legislative / 205

Revista ARHITECTURA

http://arhitectura-1906.ro/

Revista „Arhitectura” fost fondată în anul 1906 de Societatea Arhitecților Români, fiind una din cele mai vechi reviste de specialitate cu apariție continuă din Europa.

BIUAR

BIUAR este Buletinul informativ al Uniunii Arhitecților din România, cu apariție trimestrială. Buletinul informeaza membrii cu privire la evenimentele organizației, centrale și filiale teritoriale, și la cele mai importante hotarâri luate de forurile de conducere.

Bienala Naţională de Arhitectură

https://www.uar-bna.ro/

Bienala Naţională de Arhitectură este cel mai important eveniment profesional al „breslei” arhitecţilor și se organizează neîntrerupt din 1994. BNA are un concept specific fiecărei ediţii, aprobat de senatul UAR.

Centrul de Cultură Arhitecturală

Centrul de Cultură Arhitecturală al UAR este sediul UAR, spațiu expozițional, sediu al bibliotecii, al arhivei UAR și al revistei ARHITECTURA. Clădirea a fost recent înscrisă în lista monumentelor istorice. Centrul de Cultură Arhitecturală este principalul spațiu în care se desfășoară evenimentele UAR.

Proiecte Culturale

Finanţarea proiectelor cu caracter cultural şi social ce au ca scop susţinerea obiectivelor incluse în statutul şi strategia cultural-socială a UAR.

UAR Concursuri

Concursuri organizate de către UAR ce urmăresc găsirea celor mai bune soluţii pentru un anume loc şi/sau pentru un program de arhitectură, spaţii publice, oraşe sau aşezări rurale, amenajări, design grafic etc