Publicat: 1 august 2016

De-a arhitectura caută arhitecți voluntari pentru 2016-2017


E vară, e vacanță, însă noi, la De-a Arhitectura, suntem în plin proces de pregătrie pentru noul an școlar. Adică suntem în plin proces de înscriere a arhitecților care să completeze perechea sau tandemul cadru didactic-arhitect care predă la clasă unul dintre cursurile De-a arhitectura.

Vă invităm să vă înscrieți pentru anul școlar 2016-2017, să vă alegeți clasa și să participați la programul de formare a îndrumătorilor ce va avea loc înainte de începerea anului școlar. Reluăm, aici, un material dedicat rolului arhitectului voluntar în programele noastre, pentru inspirație.

Fără niciun fel de exagerare, arhitecții care predau în școli sunt cei care fac să existe proiectele educaționale pentru școlari ale Asociației De-a Arhitectura. Deci noi, cei care urmărim constant îndeplinirea obiectivelor De-a Arhitectura, le suntem profund recunoscători. În anul școlar 2015-2016 vorbim despre aproximativ 130 de persoane, majoritatea arhitecți, dar și urbaniști, studenți la arhitectură, peisagiști, ingineri. De la debutul în școli al proiectului «De-a arhitectura în orașul meu» au fost implicați circa 300 de arhitecți – este probabil cea mai extinsă și consecventă inițiativă de deschidere a arhitecților spre societate, nemijlocit.” – arh. Miruna Grigorescu, membru fondator De-a Arhitectura

Iată lista cu orașele/județele unde avem încă mare nevoie de arhitecți [actualizat 1 august 2016]:

⌂ 11 arhitecți la București
⌂ 2 arhitecți la Costești, Argeș (sau 1 arhitect la două clase la aceeași școală)
⌂ 1 arhitect la Câmpulung Muscel, Argeș
⌂ 1 arhitect la Ștefănești, Argeș
⌂ 2 arhitecți la Constanța (sau 1 arhitect la două clase la aceeași școală)
⌂ 1 arhitect la Oltenița, Călărași
⌂ 1 arhitect la Craiova, Dolj
⌂ 1 arhitect la Priscoveni, Olari, Olt (clasa a IV-a, anul 2 De-a arhitectura)
⌂ 5 arhitecți la Sibiu
⌂ 1 arhitect la Timișoara
⌂ 10 arhitecți la Iași
⌂ 1 arhitect la Brașov
⌂ 1 arhitect în Maramureș (Baia Mare)
⌂ 1 arhitect la Ocnele Mari, Vâlcea
⌂ 1 arhitect la Săbăoani, Neamț

Mai sus (click pe imagine) găsiți o hartă interactivă cu clasele înscrise în anul școlar 2016-2017 cu ajutorul căreia vă veți putea orienta în alegerea clasei/școlii preferate. Acum este momentul în care se distribuie arhitecții la clase. Pe hartă sunt marcate toate școlile în care se vor ține cursurile De-a Arhitectura în anul școlar 2016-2017. Informațiile de pe hartă se actualizează săptămânal și puteți vedea ce clase au mai rămas fără îndrumător. Până la 1 august invităm toți arhitecții înscriși să opteze pentru una dintre clasele care nu au înca arhitect, trimițând un email coordonatorului local la adresa menționată mai jos. Toți voluntarii care nu optează până la 1 august vor fi distribuiți de coordonatorul local.

⌂ pentru București (+Ilfov), Argeș, Dolj, Olt, Călărași: Ioana Rizea, ioanarizea@de-a-arhitectura.ro
⌂ pentru Brașov, Covasna: Deea Ursachi, deea@de-a-arhitectura.ro
⌂ pentru Cluj, Maramureș, Mureș, Bistrița: Veronica Iosip, veronicaiosip@de-a-arhitectura.ro 
⌂ pentru Iași, Neamț: Cristian Florin Bodnar, c.florin.b@gmail.com
⌂ pentru Sibiu, Vâlcea: Iulia-Maria Nistor, iulia@de-a-arhitectura.ro
⌂ pentru Timiș, Arad: Dana Ardelean, danaardelean@de-a-arhitectura.ro
⌂ pentru Constanța: Elena Blidea, elena.blidea@gmail.com

„De-a arhitectura în școala mea” în faza practică

„De-a arhitectura în școala mea” continuă la Timișoara cu realizarea practică a ideilor elevilor pentru o clasă mai frumoasă, mai prietenoasă, mai atrăgătoare și mai curată!

„Clasa mea de vis!” este titlul proiectului la care elevii clasei a VI-a de la Liceul de Arte Plastice din Timișoara au lucrat pe parcursul semestrului II al acestui an școlar, care s-a încheiat cu  expoziția machetelor. Acum renovăm clasa după proiectele și ideile elevilor, în urma analizei și propunerilor realizate în machete și prezentate în fața școlii, a colegilor, profesorilor și părinților!

Pe 4 iulie a fost prima zi de șantier și am început cu debarasarea clasei și desfacerea parchetului existent. Elevii clasei a VI-a de la Liceul de Arte Plastice din Timișoara, alături de liceeni voluntari, au fost bucuroși să pună mâna la propriu pe clește și rangă, ciocan și patent, indiferent de vârstă sau statură fizică! Ne-au ajutat și cei din serviciul de întreținere al școlii, cu demontarea tablei smart, a proiectorului și golirea clasei de mobilier! Parcă e mai mult spațiu acum!

Găsim cuie vechi în dușumeaua de sub parchet și învățăm pe care să le scoatem și pe care să le batem mai bine. Ne strângem până la urmă mai mulți de o duzină, elevi ai clasei a VI-a și voluntari de liceu! Unii desfac lamelele de parchet și alții le duc pe hol unde sunt stivuite la perete pentru refolosire. Din lamelele stivuite scoatem cuiele ca să rămână curate. Sunt lamele din lemn de fag. Ne dor buricele degetelor și unora li s-au ferfenițit mănușile.

Chiar și în a doua zi de șantier băieții nu mai puteau fi opriți de la scos cuie din lamelele de parchet. I-am întrebat dacă le place ce fac și unul din ei mi-a răspuns că îi place mai mult decât ora de „mate”. Echipa fetelor, înarmate cu trafalet, găleată și șase șpacluri, o racletă, măști de praf și ochelari de protecție, am atacat pereții. Am fost uimiți să descoperim câte straturi de vopsea am găsit sub ultimul, cel alb: crem, ocru, roșu, gălbui, albastru, verde. Azi am reușit să râșcâim jumătate de perete mare!

Le mulțumim voluntarelor de la Timișoara – Capitala Tineretului din România, care ne-au ajutat și astăzi și lucrurile au mers foarte bine! Vă mai așteptăm și în zilele următoare! „De-a arhitectura în școala mea” este o joacă pe care noi o luăm în serios.

Echipa:

⌂ elevii clasei a VI-a și a V-a înscriși în proiectul „De-a arhitectura în școala mea”
⌂ d-na profesoară Eugenia Drăgoi-Banciu, diriginta Denisa Borlean
⌂ arhitecți îndrumători Bogdan Chisăliță și Brîndușa Havași.

Scopul cursului „De-a arhitectura în școala mea” este acela de a învăța împreuna pașii necesari a fi urmați de la idee până la proiect și apoi la implementarea și realizarea acestuia.

Pe lângă noțiuni elementare de arhitectura și mediu construit, dorim să cultivăm și să educăm în acești viitori cetățeni spiritul de inițiativă și punere în practică a ideilor de îmbunătățire a mediului de viață, de a nu mai aștepta totul de sus, de la stat, minister sau inspectorat.

Obiectul nostru de studiu a fost chiar clădirea școlii. Am trecut prin etapele: observ-analizez-construiesc-prezint. Copiii au observat în mod pertinent care sunt aspectele sub care școala, respectiv clasa lor, ar putea fi îmbunătățite.

Am lucrat în patru echipe și am pus ideile noastre în machete. Ne-am prezentat ideile în fața comunității școlii, elevi, profesori și părinți; aceștia au votat propunerile preferate.

Acum dorim să punem aceste propuneri în practică. Căutăm parteneri și voluntari care să ne ajute la realizarea proiectului în decursul lunii iulie. Dorim ca acest proiect să constituie un exemplu de urmat pentru alte clase și școli.

Ne dorim ca și etapele de reabilitare și renovare a clasei să fie un proces educativ!

Vom învăța împreună cum putem îmbunătăți calitatea finisajelor, astfel încât acestea să fie sănătoase atât pentru utilizatori cât și pentru clădirea istorică, vom căuta împreună modalități de rezolvare a iluminatului natural care ne deranjează când privim la tablă și cum putem realiza un mobilier mai ergonomic, care să poată fi adaptat pentru diverse situații de învățare.

Elevii își doresc foarte mult un colț de relaxare și socializare pentru timpul pauzei și dulapuri personalizate pentru păstrarea materialelor pentru desen și atelierele de specialitate.

Dorim să implementăm un proiect de colectare selectivă a deșeurilor la nivelul școlii și  mai mult „verde”, plante vii, în interior. 

Dorim să realizăm propunerea elevilor de îmbunătățire a sălii de clasă cu ajutorul partenerilor și voluntarilor în decursul lunii iulie! Vă așteptăm alături de noi în clasa de vis!

Text: arh. Brîndușa Havași

De-a Arhitectura pentru preșcolari, la Ludoteca „Apolodor din Labradorˮ


Inițiat în 2015 sub denumirea „Camera de joacă”, proiectul de bibliotecă și ludotecă pentru micii arhitecți al Asociației De-a Arhitectura s-a concretizat în 2016 sub forma „Ludoteca Apolodor din Labrador”, în parteneriat cu Biblioteca Națională a României și clubul Rotaract România și Republica Moldova.

În 2015, arhitecții Eliza Yokina și Carmen Tănase, de la Asociația De-a Arhitectura, au realizat noul design interior al Ludotecii „Apolodor din Labradorˮ deschisă la Biblioteca Națională a României, amenajarea fiind realizată cu suportul financiar al organizației Rotaract. De asemenea, pe parcursul anului 2015, au fost desfășurate o serie de activități care au contribuit la noul aspect și concept al Ludotecii „Apolodor din Labrador” – donații de carte, jocuri/jucării, contribuții financiare făcute de persoane fizice sau juridice. Asociația a donat la rândul ei cărți și jucării pe tematici de arhitectură, mediu construit, desen și a desfășurat un atelier pentru preșcolari, „Scrisoare pentru casa mea”, în deschiderea parteneriatului cu Biblioteca Națională a României. Asociația De-a Arhitectura a donat, de asemenea, sumele primite din redirecționarea a 2% din impozitul pe venit pentru anul fiscal 2014, iar prietenii de la Simbio Kitchen and Bar au găzduit în octombrie 2015 expoziția „147. Expoziție participativă de orice poți face cu o pagină goală“, unde 40 de artiști (graficieni, ilustratori, designeri) au „produs” exponatele la pagina 147 a revistei The Institute, lăsată liberă pentru a fi folosită ca spațiu de manifestare pentru artiști. Lucrările au fost licitate, toate fondurile fiind redirecționate către De-a Arhitectura și implicit către Ludoteca „Apolodor din Labradorˮ a Bibliotecii Naționale.

Toate acestea au însumat 3145lei, iar în acest moment, Ludoteca dispune de cărți, reviste și periodice pe teme de arhitectură, design, mediu construit pentru copiii între 3-8 ani, dar și pentru adulți, de cărți de activități și colorat, de bricolat, de construit machete, oferă spațiul și necesarul pentru activități conexe cu arhitectura – construcții, design, precum și DVD-uri pe aceste teme.

Premiza de la care s-a pornit a fost că, prin joc și lectură, copilul învață. Jucăria în esență este un instrument de dezvoltare. Aceasta îl stimulează pe copil, îl provoacă la gândire, îi oferă posibilitatea să o cunoască, să o descopere, să o folosească, intuitiv. În funcție de jucăriile pe care le are la îndemână, copilul își dezvoltă un anumit set de abilități. Lectura, la rându-i, îl educă, îl învață, îi deschide porți ale imaginației, îl duce în locuri negândite.

Biblioteca are deopotrivă rol pedagogic (lectură), cultural (cărți de calitate) și social (comunitate). În cadrul Ludotecii „Apolodor din Labradorˮ, cei mici au ocazia să experimenteze jocuri, au acces la cărți de arhitectură, la jocuri și cărți rare, de colecție, cu premii în domeniul educației. Ludoteca oferă astfel un spațiu de lectură, dar și de joc, de întâlnire, un spațiu comunitar, de comunicare, un spațiu al trăirilor diverse, un spațiu în care copiii învață că resursele planetei sunt limitate, că, pentru viitorul omenirii, este mai bine să împărțim aceleași cărți și jucării, decât să le avem fiecare la noi acasă.

Arhitect Eliza Yokina: „De-a Arhitectura s-a implicat în amenajarea Ludotecii «Apolodor din Labrador» a Bibliotecii Naționale a României din convingerea că educația este cea mai bună cale către creșterea culturii mediului construit. Un spațiu dedicat copiilor are nevoie de un design care să stârnească curiozitatea, să provoace simțul observării și să întâlnească nevoile lor; astfel, am propus un ambient alcătuit din case și peisaje din lumea lui Apolodor, în care cei mici își pot găsi și apropria propriul lor colț sau loc de citit și explorat. Spațiul este alcătuit dintr-o scenă mobilă și gradene, casă-tunel, casa arhitecturii, măsuțe pentru activități, table de scris și desenat cu cretă și mobilier cu loc de stat pentru cei mici. Alături de numeroasele cărți și jocuri pentru copii cu o tematică generală am propus un loc distinct în formă de căsuță, dotat cu cărți și jocuri de arhitectură, design, mediu construit, în care copiii pot avea primul lor contact cu acest domeniu.

În perioada mai-iulie 2016, De-a Arhitectura a desfășurat ateliere gratuite pentru preșcolari la Ludoteca „Apolodor din Labrador”. Detalii pe www.de-a-arhitectura.ro.

Mulțumim pentru susținerea atelierelor din Clubul De-a arhitectura de la „Ludoteca Apolodor din Labrador” tuturor arhitecților și studenților arhitecți care ni s-au alăturat până în acest moment!

De-a Arhitectura la Bienala Națională de Arhitectură ediția a 12-a, 2016Postat
July 29, 2016
Categorie
eveniment

Ne bucurăm să vă anunțăm că trei machete realizate la finalul cursului De-a arhitectura în orașul meu în anul școlar 2015-2016 au fost selectate în urma expoziției din iunie de la AFI Palace Cotroceni spre a fi expuse, sperăm noi, în cadrul Bienalei Naționale de Arhitectură ediția a 12-a, 2016: Recuperarea reperelor, în intervalul 12-28 octombrie 2016.

Cele trei machete au fost alese pentru că ilustrează trei situații diferite în care s-a desfășurat cursul De-a arhitectura în orașul meu.

⌂ În majoritatea cazurilor, cursul De-a arhitectura în orașul meu se desfășoară timp de un an școlar, cu un arhitect îndrumător la clasă, într-o școală de stat. Macheta clasei a IV-a de la Școala Gimnazială „Maria Rosetti” din București, prof. înv. primar Cristina Merdescu și arh. Micaela Ruxandra Borborici este realizată de copii de clasa a IV-a, în ultimelel luni din anul școlar, recapitulând tot ce au parcurs din septembrie.

⌂ Se întâmplă să nu fie suficienți arhitecți care să se fi oferit voluntari și atunci recurgem la variante alternative. În acest caz, clasa a fost asistată de la distanță de un voluntar cu mare experiența din alt oraș, care a mers doar de câteva ori pe semestru în clasă și în rest a colaborat la fiecare pas cu doamna învățătoare pentru pregătirea lecțiilor. Macheta aleasă este cea a clasei a IV-a de la Școala Gimnazială „Nicolae Bălcescu” din Pitești, jud. Argeș, prof. înv. primar Emanuela Dicu, prof. înv. primar Florina Stoica și arh. Cătălin Șandru.

⌂ Există și situația în care copiii pornesc încă din clasa a III-a la drum cu De-a arhitectura în orașul meu. Atunci ei sunt mai mici, lecțiile sunt altfel structurate, dar și timpul este mai generos. Astfel, arhitectul împreună cu învățătorul au mai mare libertate în a selecta informațiile și a reorganiza materialele cursului pentru a ajunge la copii. Macheta selectată este cea a clasei a IV-a de la Școala Primară Terraveda din Craiova, jud. Dolj, prof. înv. primar Alina Cristuinea și arh. Adela Trif. Ei au parcurs cursul în doi ani la o școală privată, cu arhitect îndrumător permanent.

Ordinea prezentării machetelor de mai sus nu reprezintă un top, ci acestea sunt prezentate aleatoriu.

Alături de machetele selectate vor fi prezentate și imagini cu rezultatul muncii elevilor din toată țara, trimise de arhitecți și cadrele didactice la finalul anului școlar ce tocmai s-a încheiat. Felicitări tuturor celor care au participat la expoziția de final de an și și-au prezentat munca din timpul școlii!

Mai multe detalii 

Revista ARHITECTURA

http://arhitectura-1906.ro/

Revista „Arhitectura” fost fondată în anul 1906 de Societatea Arhitecților Români, fiind una din cele mai vechi reviste de specialitate cu apariție continuă din Europa.

BIUAR

BIUAR este Buletinul informativ al Uniunii Arhitecților din România, cu apariție trimestrială. Buletinul informeaza membrii cu privire la evenimentele organizației, centrale și filiale teritoriale, și la cele mai importante hotarâri luate de forurile de conducere.

Bienala Naţională de Arhitectură

https://www.uar-bna.ro/

Bienala Naţională de Arhitectură este cel mai important eveniment profesional al „breslei” arhitecţilor și se organizează neîntrerupt din 1994. BNA are un concept specific fiecărei ediţii, aprobat de senatul UAR.

Centrul de Cultură Arhitecturală

Centrul de Cultură Arhitecturală al UAR este sediul UAR, spațiu expozițional, sediu al bibliotecii, al arhivei UAR și al revistei ARHITECTURA. Clădirea a fost recent înscrisă în lista monumentelor istorice. Centrul de Cultură Arhitecturală este principalul spațiu în care se desfășoară evenimentele UAR.

Proiecte Culturale

Finanţarea proiectelor cu caracter cultural şi social ce au ca scop susţinerea obiectivelor incluse în statutul şi strategia cultural-socială a UAR.

UAR Concursuri

Concursuri organizate de către UAR ce urmăresc găsirea celor mai bune soluţii pentru un anume loc şi/sau pentru un program de arhitectură, spaţii publice, oraşe sau aşezări rurale, amenajări, design grafic etc